Blog
7 BODŮ KONSTRUKTIVNÍ KRITIKY, ANEB JAK KRITIZOVAT S LÁSKOU
Tento název zní až velmi učebnicově, přesto pokud je těchto sedm bodů chování pochopeno, procítěno a praktikováno, je to jedna z nejlepších technik, která otevírá lidská srdce. Neboť snažit se o pochopení druhého ve chvílích emočního vypětí či v momentě, kdy kritizovaný člověk už tak nemá rád sám sebe, pak je užití této techniky velmi taktní, ohleduplné a pro kritizovaného velmi osvobozující, neboť se cítí být přijímán i přes své chyby a přestává prožívat opak Lásky a tím je strach.
Tyto body jsem "objevila" na kurzu pro manažery, přesto tato technika neplatí jen ve vztahu "podřízený - nadřízený", ale je učinná ve vztahu ke všem lidem.
Neboť vím, že každý člověk, který ve mne vyvolává negativní odezvu zaťukal ne mé Ego a díky těmto bodům mohu se svým Egem komunikovat a naučit jej, že větší uspokojení a více energie dostane, pokud tuto výzvu zvládne a příjme cestu Lásky. Po nějakém čase i Ego pochopí, že na cestě Lásky už nemusí energii krást, ale je mu posílána druhými dobrovolně....
Tak jak na to:
-
Soukromí a čas - Je Vám příjemné, když na Vás někdo řve před druhými lidmi? Líbí se Vám, když se od známých dovídáte, jak Vás někdo za zády zdrbal nebo ještě drbe, protože jste před xx časem neudělali, to co chtěl on? Nelíbí? Pak přestaňte dělat totéž a uplatněte první bod a to je, pokud máte s někým nevyřešenou záležitost, nebo někdo něco udělal nebo neudělal co se Vám nelíbí, pak co nejdříve (ať se v záležitosti nezačnou hrabat všechny sousedky) toho člověka vyhledejte a mezi čtyřma očima si promluvte.
-
Shoda a fakta - v klidu popište člověku skutečnost, která se Vás dotkla a to přesně např. Bylo mi sděleno že jsi udělal.... a nechte si situaci odsouhlast, zda je to pravda...To znamená shodnout se, že to co chceme projednávat, je postavené na reálném základě. Vyloučíte tak možnost omylu z důvodu nesprávného pochopení informací ze stany kritizovného člověka. Jestliže člověk danou situaci odsouhlasí, přebírá tím za své chování i zodpovědnost.
-
Naslouchání - Člověk který nekoná v souladu s vyššími principy Lásky, koná na základě nějakého přesvědčení, situace či zkušenosti. Proto je důležité se ptát, co daného člověka k jeho chování dovedlo.Ptejte se a dejte prostor k vyjádření postoje druhého člověka. Naslouchejte, přemýšlejte a sledujte řeč těla...to vám pomůže člověka procítit a pochopit. Tento bod je velmi důležitý především při jednání s dětmi, kdy jim takto dáte najevo, že je pro vás jejich názor důležitý a že respektujete jako osobnosti.
-
Kritika činnosti a nikoli člověka - Chyby dělají všichi, neboť všichni se učí. Dítě které nezná fakt, že existují výjmenovaná slova a které napíše měkké i ve slově PYTEL ještě není přeci hloupé či debilní.Proto kritizujme činnost a nikoli člověka. Pokud někdo udělá chybu ve vzhtahu k druhé osobě, ještě neznamená, že ten člověk je zlý či špatný. Třeba i ten člověk chtěl pomoci a netušil, že ublíží.Proto ve vztazích učte láskyplně druhé, jak si přejete aby se k Vám chovali. Zaměřte se však na kritiku situace či činnosti, nikoli na osobnost člověka.
-
Vysvětlení důležitosti - Otevřeně řekněte, proč je pro Vás důležité aby byla záležitost vyřešena, vysvětlete proč Vám na dané činnosti záleží, řekněte druhému fakta, proč jeho chování Vás zraňuje či co ve vás vyvolává. Tak jako jste vy procítili v bodě 2 kritizovaného, nyní dáváte prostor kritizovanému možnost procítit a pochopit Vás.
-
Dohoda na řešení - Znáte to, jak vás někdo sprdne za chybu, ale neukáže jak ji řešit? Často se s tím setkávají hlavně děti a díky neukázání řešení, vznikají u dětí největší flustrace, neboť dítě chce rodiči vyhovět, ale nemá zkušenosti jak situaci řešit. Viz příklad níže. Sami dejte člověku řešení, jak se k vám má chovat, aby Vám to vyhovovalo, neboť on to jinak neví.
-
Kompliment - Celý rozhovor zakončete komplimentem, pochvalou. Ukážete tak člověku, že si jej vážite jako člověka i přes jeho chyby. Pochopí, že ho nesoudíte, naopak kritizovaný začne chápat že nejste jeho nepřítel. A časem možná pochopí, že jste osobnost, jež mu umožňuje být tím čím je a ukazujete, že jej přijímáte.